Zuzanna Krzykowska, radca prawny, doradca strategiczny i prawny zarządów spółek kapitałowych i managementu wyższego szczebla, ekspert z zakresu prawa farmaceutycznego, z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży farmaceutycznej, m.in. jako szef działów prawnych i etyki biznesu (compliance) w międzynarodowych koncernach farmaceutycznych oraz jako prawnik w Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej. Z kancelarią AKLEGAL związana od 2007 roku, gdzie jako of Counsel doradzała w złożonych projektach prawnych, a od 2021 jako Szef działu Life Sciences wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie, by urzeczywistniać cele biznesowe Klientów kancelarii.
- Radca Prawny, wpisana na listę radców prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Były Adwokat. Ukończyła aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie zwieńczoną egzaminem adwokackim.
- Doradca strategiczny i prawny zarządów spółek kapitałowych i managementu wyższego szczebla, Executive Manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu działami prawnymi i compliance w międzynarodowych koncernach farmaceutycznych, gdzie jako Dyrektor Departamentów Prawnych i Etyki Biznesu, członek Leadership Team i Prokurent spółki – doradzała i brała udział w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących zarządzania spółką, tworzeniu i wdrażaniu strategii biznesowych, a także zapewniała bezpieczne, zgodne z przepisami prawa i etyką biznesu funkcjonowanie spółek.
- Ekspert z zakresu regulacji prawnych natury Life Sciences (w szczególności prawa farmaceutycznego sensu largo i prawa o wyrobach medycznych) oraz compliance (zapewnienia prowadzenia biznesu zgodnie z prawem oraz zasadami etyki). Specjalista z zakresu prawa handlowego, prawa gospodarczego (prawa umów), prawa reklamy i prawa konkurencji.
- Autorka innowacyjnych programów zwiększających wydajność działań zespołów sprzedażowych i marketingowych poprzez tworzenie optymalnej architektury prawnej oraz rozwoju u członków tych zespołów kluczowych kompetencji niezbędnych do bezpiecznego, etycznego i zgodnego z prawem realizowania celów biznesowych, bez konieczności uzyskiwania dodatkowego wsparcia prawnego. Pomysłodawczyni szeregu inicjatyw związanych z budowaniem, rozwojem i promowaniem kultury prawnej i etyki biznesu w organizacji.
- Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom z wynikiem bardzo dobrym). W trakcie studiów aktywnie działała w Klinice Prawa, Uniwersytetu Warszawskiego – Studenckim Ośrodku Pomocy Prawnej (sekcja prawa karnego) udzielając nieodpłatnych porad prawnych osobom w trudnej sytuacji finansowej potrzebującym wsparcia prawnego.
- Posługuje się językami: polskim (język ojczysty), angielskim (pełna biegła znajomość zawodowa), niemieckim (znajomość dwujęzyczna), hiszpańskim (znajomość podstawowa).
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:
Jako Dyrektor Działów Prawnych i Etyki Biznesu w międzynarodowych koncernach farmaceutycznych, członek Leadership Team i Prokurent – mec. Zuzanna Krzykowska m.in.:
- Realizowała cele biznesowe powiększania rynków i budowania przewagi konkurencyjnej poprzez przeprowadzanie organizacji przez procesy zmian związanych z przejęciami podmiotów (M&A) i restrukturyzacjami, w szczególności dokonując analizy ryzyk prawnych i ich potencjalnego wpływu na transakcję, sporządzając i finalizując kontrakty mające na celu zmaterializowanie zmian zaistniałych w strukturach korporacyjnych (w szczególności transfery produktów, praw własności niematerialnej, majątkowych praw autorskich) oraz niezakłóconą ciągłość działań operacyjnych (m.in. przejęcie uprawnień i zobowiązań kontraktowych), aktualizując dokumentację korporacyjną oraz standaryzując nowe procesy i procedury.
- Minimalizowała ryzyko utraty płynności finansowej spółki poprzez monitorowanie poziomu zadłużenia klientów oraz podejmowanie działań prawnych mających na celu dochodzenie wierzytelności spółki i terminową realizację zobowiązań przez kontrahentów.
- Przyczyniła się do zwiększenia udziałów w rynku angażując się w międzynarodowe projekty związane z transferem aktywów spółek poprzez zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub nabycie udziałów, a także poprzez pilotowanie od strony prawnej projektów związanych z dopuszczeniem do obrotu nowych produktów oraz świadczenia nowego typu usług przez spółkę.
WIĘCEJ…
- Minimalizowała ryzyko sporów i postępowań sądowych natychmiastowo reagując na potencjalnie niekorzystną zmianę sytuacji, podejmując działania zapobiegawcze oraz odpowiednie kroki prawne, a także poprzez opracowywanie i realizowanie strategii prawnej i taktyki biznesowej względem nierzetelnego kontrahenta, sporządzanie i negocjowanie porozumień, ugód i pism przedsądowych, co pozwoliło niejednokrotnie na uniknięcie batalii sądowej oraz pomyślne dla spółki zakończenie sporu w sytuacji pozornie skazanej na niepowodzenie.
- Zwiększała wydajność działań zespołów sprzedażowych i marketingowych poprzez tworzenie optymalnej architektury prawnej oraz rozwoju u członków tych zespołów kluczowych kompetencji niezbędnych do bezpiecznego, etycznego i zgodnego z prawem realizowania celów biznesowych.
- Przyczyniała się do zdobywania przewagi konkurencyjnej spółki śledząc, przewidując i monitorując trendy rynkowe i zmiany regulacyjne, poprzez definiowanie potencjalnych możliwości dla rozwoju biznesu, określanie ewentualnych ryzyk i koniecznych do podjęcia zmian operacyjnych wynikających z nowych lub postulowanych uregulowań prawnych i branżowych oraz uwzględnianie ich w strategii biznesowej spółki.
- Zwiększała efektywność działań marketingowych, poprzez dokonywanie oceny od strony prawnej i compliance materiałów reklamowych i aktywności promocyjnych (w szczególności innowacyjnych rozwiązań, dotychczas niespotykanych na rynku), a także tworzenie standardów projektowania przekazów reklamowych, prowadzenie szkoleń z prawa reklamy i weryfikowanie pod kątem prawnym działań marketingowych konkurencji.
- Współtworzyła zasady ładu korporacyjnego (corporate governance) poprzez opracowywanie i wdrażanie zasad i norm odnoszących się do szeroko rozumianego zarządzania organizacją począwszy od rewizji podstawowych zasad funkcjonowania spółki (m.in. umowa spółki, struktura organów spółki), poprzez wdrożenie spójnego systemu procedur i wytycznych operacyjnych, a skończywszy na zapewnieniu przestrzegania tych zasad zgodnie z obowiązującymi standardami systemu kontroli wewnętrznych.
- Zwiększała zasięg prowadzonych działań marketingowych, poprzez tworzenie ram prawnych dla nowatorskich projektów z zakresu promocji produktów i usług adresowanych do potencjalnych klientów spółki, a także innowacyjnych rozwiązań umożliwiających dotarcie z przekazem informacyjnym bezpośrednio do odbiorcy końcowego.
- Wspierała w tworzeniu unikatowej wartości dodanej, poprzez opracowanie ram prawnych i compliance dla projektów mających na celu budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez oferowanie innowacyjnych usług odnoszących się do produktów spółki (Value Added Services).
- Zapewniała bezpieczne i zgodne z prawem funkcjonowanie spółki weryfikując przestrzeganie obowiązujących przepisów we wszystkich realizowanych przez Spółkę projektach, na bieżąco konsultując wszelkiego typu pomysły biznesowe, oceniając aktywności marketingowe, limitując ryzyko postępowań sądowych i prowadząc dokumentację korporacyjną spółki.
- Usprawniła procesy pozyskiwania nowych klientów zwiększając zasięg dostępu do produktów i usług poprzez opracowanie od strony prawnej ram funkcjonowania dla przedsięwzięć, projektów i platform, w tym internetowych, umożliwiających szybsze, trafniejsze i bezpośrednie dotarcie z ofertą do klientów i odbiorcy końcowego, a także opiniując i opracowując od strony dokumentacyjnej kampanie edukacyjne mające na celu zwiększanie świadomości co do dostępnych na rynku rozwiązań.
- Neutralizowała działania konkurencji mające na celu lub mogące naruszyć interesy spółki a polegające m.in. na podejmowaniu działań mogących stanowić czyny nieuczciwej konkurencji, na nieautoryzowanym posługiwaniu się zastrzeżonymi znakami towarowymi spółki, na prowadzeniu sprzedaży produktów lub reklamy niezgodnej z przepisami prawa.
- Przyczyniała się do sfinalizowania transakcji biznesowo krytycznych poprzedzonych złożonymi analizami prawnymi i trudnymi negocjacjami, dokonując ich oceny prawnej, opracowując taktykę dla prowadzonych rozmów, biorąc udział w wymagających negocjacjach i doprowadzając do zawarcia tych umów na warunkach korzystnych dla spółki.
- Optymalizowała pod kątem prawnym kanały dystrybucji, opracowując modele dystrybucyjne dla różnych kategorii produktów (produkty lecznicze refundowane/nierefundowane, wyroby medyczne), opiniując projekty oparte na dystrybucji selektywnej pod kątem norm zapewniających konkurencyjność na rynku, weryfikując umowy dystrybucyjne, logistyczne, magazynowania.
- Wdrażała innowacyjne narzędzia promocji, począwszy od analizy prawnej projektowanych działań, przez opracowanie pełnej dokumentacji wykonawczej od strony prawnej, po proces pozyskiwania koniecznych autoryzacji i zgód dla działań dotychczas uznawanych za niestandardowe.
- Zwiększała konkurencyjność spółki w wybranych segmentach rynku, wdrażając w życie projekty biznesowe wymagające wnikliwej oceny od strony prawa kontraktów i prawa zamówień publicznych, w szczególności opierające się na koncepcji „Value-based procurement”/ „Value-based tendering”.
- Przyczyniła się do poprawy jakości Obsługi Klienta tworząc i wdrażając całą serię przyjaznych klientowi rozwiązań (customer-friendly solutions) mających na celu zwiększenie satysfakcji klientów z produktów i usług oferowanych przez spółkę, poprzez m.in. opracowanie przejrzystej i łatwej w procesowaniu dokumentacji, rozwiązań ułatwiających szybszą finalizację transakcji, rozbudowę portfela dopuszczalnych wariantów zabezpieczeń.
- Zapewniała stabilność wdrażania biznesplanów poprzez przeprowadzanie analiz ryzyka prawnego i compliance prowadzonej działalności spółki (legal risk assessment / compliance risk assesment), opracowywanie ram prawnych i compliance planowanych działań biznesowych i szybkie reagowanie na zmieniającą się sytuację prawną i rynkową.
- Osiągała cele biznesowe spółki poprzez opracowywanie i realizowanie strategii prawnej reprezentując spółkę w postępowaniach administracyjnych toczących się m.in. przed Ministrem Zdrowia, Głównym Inspektorem Farmaceutycznym, Prezesem Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Minimalizowała ryzyko utraty renomy spółki poprzez opracowywanie i wdrażanie standardów działania i procedur operacyjnych, monitorowanie działań spółki pod kątem zapewnienia zgodności z przyjętymi zasadami funkcjonowania, przeprowadzanie oceny ryzyka zgodności (Compliance Risk Assessment), prowadzenie szkoleń i warsztatów z przyjętych w spółce zasad postępowania, a także poprzez prowadzenie postępowań wewnętrznych i uczestnicząc w audytach mających na celu weryfikację poziomu przestrzegania polityk i procedur korporacyjnych.
- Budowała świadomość prawną i etyczną wśród członków organizacji, a zwłaszcza zespołów sprzedażowych i marketingowych, poprzez prowadzenie szytych na miarę potrzeb biznesowych szkoleń, treningów, warsztatów, a także poprzez przeprowadzanie kontroli okresowych, audytów wewnętrznych oraz regularne informowanie o zmianach w przepisach prawnych i normach z zakresu compliance.
- Eliminowała ryzyko nadużywania pozycji dominującej przez spółkę, poprzez wnikliwą ocenę pod kątem prawnym prowadzonych aktywności w segmencie produktów, w których udziały w rynku pozycjonowały spółkę na pozycji dominanta, w szczególności weryfikując polityki cenowe, warunki handlowe, oferty współpracy.
- Poszerzała wpływy korporacji w strukturach stowarzyszeń branżowych zrzeszających producentów farmaceutyków lub wyrobów medycznych, poprzez reprezentowanie biznesowych interesów spółki podczas spotkań i wydarzeń organizowanych przez te podmioty.
- Tworzyła kulturę prawną organizacji poprzez budowanie od podstaw struktur działów prawnych, prezentowanie roli prawnika w organizacji jako partnera dla biznesu, ukazywanie korzyści płynących dla biznesu ze ścisłej współpracy z działem prawnym, budowanie relacji partnerskich z wszystkimi pracownikami spółki dążąc do osiągnięcia wspólnego celu biznesowego, prowadzenie szkoleń zwiększających świadomość prawną, a także angażowanie członków Leadership Team’u do promowania inicjatyw działu prawnego, hołdując zasadzie „tone from the top”.
- Zapewniała wsparcie prawne hurtowniom farmaceutycznym, poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych przed Głównym Inspektorem Farmaceutycznym, weryfikowanie warunków handlowych, sporządzanie i rewizję umów handlowych i kontraktów zapewniających optymalne funkcjonowanie hurtowni, a także doradzając kierownikowi hurtowni w bieżących sprawach.
- Pozyskiwała dodatkowe finansowanie dla projektów biznesowych optymalizując koszty obsługi prawnej spółki, poprzez wypracowanie ramowych i systemowych rozwiązań prawnych w sensytywnych obszarach działalności spółki, stworzenie i aktualizację portfolio wystandaryzowanych dokumentów prawnych, ścisłe monitorowanie wydatków oraz realizowanie ich zgodnie z zasadą „smart expense”.
- Weryfikowała poziom zgodności w sprawozdawczości spółki poprzez regularne przeprowadzanie kontroli wewnętrznych (internal controls/Company Level Controls/Entity Level Controls) w celu spełnienia wymogów określonych w SOX (Sarbanes–Oxley Act) a odnoszących się do zakresu odpowiedzialności działu prawnego i compliance.
- Zapewniała zgodne z wymogami prawa UE funkcjonowanie spółki w zakresie odnoszącym się do właściwości działów prawnych i compliance poprzez przeprowadzanie kontroli wewnętrznych odnoszących się do sprawozdawczości niefinansowej (Non-Financial Controls).
- Niwelowała potencjalne ryzyka operacyjne i prawne spowodowane zmianami legislacyjnymi, monitorując zmiany w przepisach prawnych i regulacjach branżowych oraz oceniając ich wpływ na bieżącą działalność spółki, odpowiednio dostosowując wybrane obszary jej funkcjonowania w celu zapewnienia przestrzegania obowiązujących norm.
- Urealniała czerpanie korzyści przez spółkę z synergii wynikającej ze struktury grupy kapitałowej, poprzez negocjowanie, weryfikowanie, opracowywanie ramowych umów cross-dywizyjnych uwzględniających specyfikę i interesy spółek operujących na rynku lokalnym uzyskując korzystne warunki współpracy z dostawcami i innymi podmiotami trzecimi.
- Zwiększała bezpieczeństwo obrotu dokumentacją spółki projektując oraz wdrażając systemy zarządzania umowami i dokumentacją korporacyjną spółek a także prowadząc szkolenia z zasad obiegu i archiwizacji dokumentów.
- Brała udział w korporacyjnych projektach pilotażowych dokonując oceny ich wpływu na organizację pod kątem prawnym i compliance oraz wypracowując standardy działań z uwzględnieniem planowanego ich wdrożenia na skalę międzynarodową.
- Reprezentowała interesy spółek lokalnych w opracowywaniu projektów biznesowych i prawnych o zasięgu globalnym, prezentując stanowisko managementu na forum międzynarodowego zespołu prawników korporacyjnych, którego jednocześnie była członkiem, i merytorycznie je argumentując.
- Reprezentowała interesy spółek wobec osób trzecich, w szczególności przed organami sądowymi, organami ścigania, organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi, potencjalnymi kontrahentami.
Jako prawnik w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoracie Farmaceutycznym, mec. Zuzanna Krzykowska m.in.:
- eliminowała z rynku reklamy produktów leczniczych niespełniające wymogów prawnych, sporządzając decyzje administracyjne nakazujące natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktów leczniczych.
- reprezentowała Głównego Inspektora Farmaceutycznego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, w szczególności w precedensowych sprawach z zakresu reklamy produktów leczniczych opracowując i realizując strategię prawną i procesową (w tym szeroko komentowanym postępowaniu dot. wskazań sponsorskich).
- doradzała Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu oraz Dyrektorom Departamentu Nadzoru oraz Departamentu Inspekcji ds. Wytwarzania w rozwiazywaniu bieżących problemów prawnych.
- opracowywała oraz przeprowadzała szkolenia związane ze stosowaniem ustawy Prawo farmaceutyczne dla Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych podczas cyklicznych spotkań Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
REKOMENDACJE:
LIST REFERENCYJNY